Åpenhetsloven

Redegjørelse for Åpenhetsloven
Golightly AS

Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022 og har som mål å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i produksjon av varer og tjenester. Loven skal også sikre at allmennheten får tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer eventuelle negative konsekvenser, gjennom redegjørelser for aktsomhetsvurderinger i henhold til loven. Golightly AS er underlagt lovens bestemmelser og har implementert tiltak og utført aktsomhetsvurderinger for å møte kravene.


Virksomheten

Golightly AS er en norsk nettbutikk som tilbyr klær, sko og tilbehør for kvinner og menn. Selskapets virksomhet er lokalisert med både lager og administrasjon i Trondheim. Bedriften ble startet i april 2021, og etablert/stiftet 02.02.2022.
Siden oppstarten har vi i Golightly vært klar over at vi opererer i en bransje som kan medføre risiko for negative konsekvenser for mennesker, miljø og samfunn. Gjennom en bevisst tilnærming har vi jobbet aktivt for å redusere disse risikoene ved å gjennomføre regelmessige evalueringer og iverksette tiltak som adresserer utfordringene på best mulig måte.
Golightly produserer egne klær og smykker hos en familieeid bedrift i Kina, samt sko hos en familieeid bedrift i India. Med frykt for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold har vi personlig vært hos fabrikken flere ganger for å forsikre oss om at alt ligger til rette for god og trygg produksjon. Vi legger stor vekt på valg av fabrikker, stoff-produsenter og samarbeidspartnere for å opprettholde et godt og åpent samarbeid med fokus på mennesker, miljø og samfunn. 


Forankring og ansvarlighet

Vi jobber kontinuerlig med å innhente informasjon fra fabrikken vår for å redusere risikoen for at varer som selges gjennom vår nettbutikk ikke oppfyller kravene til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Golightly AS ønsker ikke å tilby produkter som ikke tilfredsstiller disse kravene, og fokuserer derfor på samarbeid med etablerte fabrikker, produsenter og samarbeidsparntere som har sterke rutiner og et bevisst forhold til dette i egen virksomhet.
Vi er klar over at kles- og skobransjen er forbundet med risiko, og derfor er det viktig for oss å tydeliggjøre at dette er en stor prioritering for oss som produsent og nettbutikk. 
Økonomiansvarlig i Golightly AS har ansvaret for at selskapet til enhver tid utfører aktsomhetsvurderinger. Alle våre ansatte er godt kjent med kravene i Åpenhetsloven og arbeider for å sikre at vi kun jobber med fabrikker som oppfyller kravene til menneskerettigheter og arbeidsforhold. Åpenhetsloven behandles som tema i ledermøter og gjennomgås årlig av styret.

Aktsomhetsvurderinger og tiltak

I og med at vi har besøkt fabrikkene selv personlig og etterlyst spørsmål om produksjon i henhold til nasjonale lover og FN´s menneskerettigheter er vi tilfreds med dagens valg av produksjon. Dersom noe skulle endre seg eller vi erfarer at dette ikke lengre er gjeldende vil vi fortløpende ta en vurdering på å avslutte samarbeidet. 

Vi jobber kontinuerlig med nye og bedre løsninger som er bedre. 
Ulike tiltak vi har gjort:
- Store sendinger sendes med båt eller tog, fremfor fly. 
- Sendinger til kunder sendes i resirkulerbar papp, fremfor plast. 
- Reparering av defekte produkter slik at de kan selges.
- Gjenbruk av plast-emballasje som produktene blir levert i. 
- Kontinuerlig arbeid mot å ha gode kvaliteter.
- Løsning for at kunder kan hente bestillinger selv fremfor utslipp ved å sende som post.  
- Besøker fabrikkene jevnlig for å sikre gode produkter og kvaliteter, men også at krav om grunnleggende menneskerettigheter blir overholdt hos arbeidere. 
 
Arbeidet med Åpenhetsloven er en pågående prosess. Vi anser våre beviste valg som en god start, men vi har alle en vei å gå for å skape en bedre bærekraft og menneskerettigheter.  


Henvendelser

Spørsmål om Åpenhetsloven kan rettes til vår e-post: post@golightly.no.
Denne redegjørelsen er godkjent av styret i Golightly AS i samsvar med Åpenhetsloven § 5 og Regnskapsloven § 3-5.